Na ez most nem partyhoz kapcsolódó bejegyzés lesz, de valamennyiben azért kapcsolódik a blog témájához mert ez is egy médiatermék amit hírdetni kell, ugyanúgy mint egy bulit csak ez sokkal összetettebb.
Szóval adva van egy film, amiről hazánkban még valószínüleg senki sem hallott, James Cameron új filmje az Avatar. Megjelenés az egész világon 2009 december 18. Amit tudni kell róla, hogy ez lesz Cameron új filmje a Titanic óta, a rendező 12 éve készül erre a filmre. Azért csak most készíti el, mert eddig nem állt rendelkezésre az a technika amivel meg lehetett volna ezt valósítani. Tudni lehet, h a rendező sci-fi témájú filmjei voltak talán a legjobbak (Terminator, Aliens) és most végre visszatér ehhez a műfajhoz. Ez lesz az első egész estés nagyköltségvetésű mozifilm, amit kizárólag 3d-re terveztek, tehát nem úgy mint a pár hónap múlva debütáló Monsters Vs Aliens, ami 2d-ben és 3d-ben is kijön majd. A filmhez rengeteg úttörő technikai újítást vezettek be, ilyen a mostmár teljesen fotorealisztikus CGI emberábrázolás, ami alatt azt kell érteni, hogy egyáltalán nem lehet majd megkülönböztetni az ember által játszott karaktert a számítógépestől. Ilyen újítás, hogy a kékernyős felvételeket már úgy veszik itt majd fel, hogy a rendező látja a kamerában a kész filmet, nemcsak a zöld hátteret. Így sokkal jobban eggyé tudnak majd válni a színészek a digitális háttérrel. A trükkökért a Weta felel, akik a Gyűrük urát csinálták. A filmnek 200 millió dollárt meghaladó sosem látott költségvetése van. A sztori teljesen egyedi, nem feldolgozás vagy remake és nagyon érdekes. A távoli jövőben játszódik, ahol az emberek ki akarnak szipolyozni egy új bolygót ahol fejletlenebb civilizácó él a mienktől, de nagyon sűrű, változatos növény és állatvilággal rendelkezik a planéta. A bolygó levegője mérgező az ember számára, ezért a kommunikáció a lentiekkel Avatarokon keresztül történik. Ezek olyan génmódosított emberek, akik már tudnak lélegezni a lenti bolygón, de az elméjüket fentről irányítják az űrhajóból. Egyébként a bolygó neve Pandora, nem véletlenül...
A film sokak szerint olyan filmtörténeti jelentőségű lesz, mint 78-ban a Star Wars, mert egy teljesen új technológiával elkészített nagyívű space opera lesz, egyben a 3D-s mozizás úttörője. Innentől bizonyosan senki nem akar majd normál mozivásznon filmet nézni.
Namost Cameron úgy számolt, hogy mire bemutatják a filmet már legalább 3000 darab 3d-s mozivászon lesz amerikában, de a gazdasági válság miatt ez a szám csak 1250 most. Tehát szembe kell majd néznie azzal, hogy a mozik csak egy része fogja tudni vetíteni a filmet és ha azt akarja, hogy sikeres legyen, akkor nagyon sokáig műsoron kell tartaniuk. Európában még nehezebb lesz a helyzet, mert itt csak párszáz 3d-re felkészített mozi van.
De ez a kissebbik probléma. A nagyobb, hogy hogyan lehet eljuttatni azt az üzenetet a nézők felé, hogy ez egy kibaszott jó film lesz? Eddig nagyon jó stratégiát követtek Cameronék, teljes hírzárlat van, azaz 2 év alatt egy plakát vagy kép vagy on the set fotó nem jelent meg a filmről. Semmi. Ez nagyon jó, de el fog jönni az az idő amikor az emberek látni akarnak majd valami trailert vagy teasert. Na ennek az az akadálya, hogy a tvken vagy a monitoron ezek a 3d-s képek nem vagy csak nagyon korlátozottan jeleníthetőek meg. Ha mégis valamit érzékeltetni akarunk, akkor be kell szereznünk egy ColorCode 3d szemüveget ami nem is olyan egyszerű és nem is olcsó. A 3d-s élmény meg közel sem az még így sem, mint amit egy IMAX moziban látunk. Meg nem lehet egy marketingkampányt arra alapozni, hogy majd úgyis megveszik a userek a szemüveget, hogy megnézhessék a trailert. A trailer enélkül meg egy élvezhetetlen fos. Szerintem ezért a megszokott internetes vagy tévés előzetesekről le kéne mondani.
Marad tehát a 3d-s mozikban való sugározás filmek előtt. Ezzel meg az a baj, hogy kevés 3d-s filmet mutatnak be idén (Monsters Vs Aliens, UP, Ice Age 3), nem sok lehetőség a reklámra már ha játszani tudják mindhárom előtt a trailert. A Monsters előtt biztosan nem fogják, mert az mindjárt itt van. A megoldás szerintem az lenne, ha bevennék a kampányba az összes IMAX mozit és az összes 40 perces ismeretterjesztő előtt is sugároznák a trailert minden órában. Ha időben elkezdik és mindenkivel meg tudnak egyezni, akkor szerintem a bemutatóra már megfelelő számú emberhez juttatják el a trailert. Ezzel egyidőben és az interneten csak olyan felhívásokat tennék közzé trailer helyett, hogy ha látni akarják az előzetest menjenek moziba mert itt nem fogják soha, max moziból felvett kamerás, a 3D élményt (a film lényegét) nem visszaadó valamit ami nem mutat meg semmit a trailer igazi erejéből.
Ezzel két legyet üthetnek egycsapásra, mert már a trailerrel visszaszoktatják az embereket a moziba, hogy szokjanak hozzá, hogy ezt a filmet csakis ott lehet majd megnézni otthon nem.
Ha sikerül mindezt keresztülvinni és a film is lesz olyan jó, mint ahogy ezt nagyon sokan várjuk, a mozibajárás és a filmipar új reneszánszát élhetjük meg a jövőben.